Blogg2020-01-03T19:48:46+02:00

Blogg

Redaktør for ReisDit.no, Morten Thoresen, har alltid likt å reise.

I voksen alder begynte Morten å studere kunst­his­torie ved Univer­si­tetet i Oslo, noe som fikk konse­kvenser for Mortens senere valg av reisemål og opple­velsen av disse. Denne erfa­ringen tok Morten med seg da han startet nett­por­talen ReisDit.no. Målet er å sette kultur-histo­riske desti­na­sjoner i Europa på kartet, og å gi leserne tips og kunn­skap om hvordan de kan få større utbytte av reisene sine. Morten fore­trekker å reise med sin trofaste Harley-Davidson.

Morten Thoresen, ReisDit.no
1710, 2017

33 dager på 2 hjul – del 11: Wittenberg, Celle, Lübeck og hjem

Av |17. oktober, 2017|

Jeg er tidlig oppe for å få mest ut av dagen. Været er strå­lende også i dag – værgu­dene må like meg, for etter 29 dager på motor­sykkel har jeg kun kjørt i regnvær to dager! Fra Erfurt til Witten­berg er det 21 mil, i et grønt og vakkert land­skap. Jeg kjører på Auto­bahn og har dermed ikke så mye glede av naturen

1110, 2017

33 dager på 2 hjul – del 10: Erfurt og Weimar

Av |11. oktober, 2017|

Jeg står opp til strå­lende sol, spiser frokost og pakker opp motor­syk­kelen. Turen til Erfurt tar bare en drøy times tid, og når jeg kommer til hotellet må jeg vente litt før rommet er klart, men ikke lenge. Jeg skal møte en byguide og en repre­sen­tant for turist­kon­toret – sist nevnte en direkte

1010, 2017

33 dager på 2 hjul – del 9: Limburg an der Lahn og Eisenach

Av |10. oktober, 2017|

Ferge­turen over kanalen går greit, jeg er klar til å kjøre av båten klokken 8 om morgenen. Alle motor­syk­lister blir vinket til side for pass­kon­troll, kjapt og effek­tivt. Snart er jeg på veien – i dag har jeg reisens lengste etappe foran meg, cirka 420 kilo­me­ters kjøring i retning Köln og Frank­furt. Været er bra, litt disig, samtidig som

410, 2017

33 dager på 2 hjul – del 8: Cambridge

Av |4. oktober, 2017|

Pent vær i dag, igjen. All baga­sjen sjaues ned fra rommet pakkes opp på Harley’en og så bærer det av gårde. Farvel Oxford. Turen fra Oxford til Cambridge er på 165 kilo­meter, i all hovedsak på motorvei. Navi­ga­sjonen på øret ber meg ta av motor­veien og så hører jeg ikke mer. Batte­riet på iPhonen viser seg nok en gang

2809, 2017

33 dager på 2 hjul – del 7: Stonehenge og Oxford

Av |28. september, 2017|

Det er sol og varmt vær. Jeg pakker opp sykkelen og kaster innimellom et blikk bort på den stor­slåtte Salis­bury Cath­edral. En eldre kar som jeg snakket med i kantinen til Sarum College skal også reise. Han ser ut som alle norske mann­lige biskoper, grått hår og skjegg, og snakker et omsten­delig og småblomst­rete språk

2709, 2017

33 dager på 2 hjul – del 6: Salisbury

Av |27. september, 2017|

I dag skal jeg sørover til kate­dral­byen Salis­bury, en kjøretur på snaue 15 mil. Med navi­ga­sjon på øret ledes jeg ut på småveier fra Burford – og når jeg skriver småveier, så mener jeg det. Asfal­terte smale veier der to biler knapt kan møtes. Gjennom en liten landsby slik vi kjenner dem fra TV-serier, en kirke, noen murhus

2509, 2017

33 dager på 2 hjul – del 5: Stratford upon Avon og Cotswolds

Av |25. september, 2017|

På’n igjen. Pakke opp og komme seg videre. I dag går turen sørover til Strat­ford upon Avon, cirka 16 mil unna. Været er bra og snart er jeg på motor­veien hvor det går unna. Hotellet, hygge­lige og flotte The Arden, ligger sentralt til på motsatt side av gaten for The Royal Shake­speare Theatre

2009, 2017

33 dager på 2 hjul – del 3: Norwich

Av |20. september, 2017|

Det regner, jeg pakker opp og kjører i et grått og vått vært til Hoek van Holland, der jeg skal ta fergen over til Harwich i England. På grunn av mangel­full skil­ting kjører jeg meg bort i Hoek van Holland og havner først på en trai­ler­ter­minal. Så tilbake og inn i den vesle byen. Jeg begynner å bli stresset og

1909, 2017

33 dager på 2 hjul – del 2: Zwolle og Delft

Av |19. september, 2017|

øndag den 13. august 2017. Været er helt greit og jeg legger i vei østover mot Neder­land og den vesle byen Zwolle. Jeg har vært her tidli­gere, helt tilfeldig for 22 år siden, og husker byen som trivelig og gammel. Den gangen var vi på vei hjem­over på Harley, kona og jeg

1809, 2017

33 dager på 2 hjul – del 1: Bremen og Münster

Av |18. september, 2017|

Reisen har vært plan­lagt lenge. En omfat­tende motor­sykkel-sykkeltur med varighet på 33 dager i tre land: Tysk­land, Neder­land og England. Mange av Europas flot­teste histo­riske byer er merket av på kartet: Bremen og Münster i Tysk­land, før turen går til Neder­land

2106, 2012

Nord-Tyskland del 4 – Hamburg og Lübeck

Av |21. juni, 2012|

Nesten morgen i Berlin var det tidlig opp klokken 7 for å pakke opp jernet, spise frokost og komme meg videre. Jeg hadde en avtale med turist­kon­toret klokken 12.30 i Hamburg, og regnet med at det skulle gå greit. Full speed og en liten kaffe­pause med Bockwürst og bensin­fyl­ling.

606, 2012

Nord-Tyskland del 2 – Stralsund

Av |6. juni, 2012|

Tiden tillot ikke kjøring på småveier, så det bar rett ut av vakre Wismar mot Auto­bahn. En drøy time senere var jeg på vi inn mot Stral­sund histo­riske bydel, og her som i de andre gamle byene, dukket kirke­tår­nene opp i det fjerne. Også her ble man raskt leden inn i enveis­kjørte gater, som sluset meg frem til plassen Neuer Markt, hvor hotellet mitt Schweriner Hof ligger.

506, 2012

Nord-Tyskland 2012 del 1 – Schwerin og Wismar

Av |5. juni, 2012|

Tysk­land et grovt under­vur­dert ferie- og opple­vel­ses­land. Det har jeg tenkt å gjøre noe med snart – alle­rede i morgen, faktisk. I peri­oden 18–27. mai år 2012 skal jeg foreta en rund­reise i Nord-Tysk­land med følgende reise­rute: Schwerin, Wismar, Stral­sund, Berlin, Hamburg og Lübeck.

1112, 2006

Med apehenger – Rovinj og Pula, Istria Kroatia

Av |11. desember, 2006|

Da våre 14 dager i Umag var over, reiste barne­barn og familie hjem, mens Berit og jeg selet på Harley’en for å besøke norske venner på ferie i Rovinj – en av de vakreste byene på hele Istria-halvøya. Det var stekende varmt og vi cruiset beda­gelig nedover kyst­veien et lite stykke, før vi svingte opp på hoved­veien og gjorde unna resten av cirka 65 kilo­me­terne. Da vi svingte inn mot gamle­byen, møtte vi tilfel­digvis våre norske venner, og fikk en liten brie­fing om hvordan vi skulle komme oss til hotellet. De bodde i en leid leilighet i gamle­byen, sammen med en annen norsk barne­fa­milie.

1307, 2006

Med apehenger del 4 – Venezia

Av |13. juli, 2006|

Fra Umag arran­geres det jevnlig charter-båtturer til Venezia, noe vi fant ut at vi ville benytte oss av. Hele gjengen møtte opp på bryggen tidlig på morgen­kvisten, og avgårde bar det i en kraftig moto­ri­sert kata­maran. Turen til Venezia tok drøye 1,5 timer, og vi landet ved bryg­gene et par hundre meter fra Markus-plassen, eller…

607, 2006

Med apehenger del 3 – Istria i Kroatia

Av |6. juli, 2006|

En ny dag, og reisen fort­setter sørover. Farvel vakre Vicenza, jeg skal besøke deg igjen. Sørover mot Venzia på motor­veien, og deretter videre i retning Trieste, siste itali­enske by på grensen mot Slovenia og Kroatia. Stekende varmt og godt, og en sterk følelse av frihet, nye oppda­gelser og opple­velser mens jeg brølte om kapp med resten av tung­tra­fikken østover.

2806, 2006

Med apehenger gjennom Europas historie – del 1

Av |28. juni, 2006|

Rammen for det hele var et 2 ukers opphold på Istria-halvøya i Kroatia med kone, to døtre, to sviger­sønner og fire barne­barn. Jeg dro avgårde med Harley’en en uke i forveien, og resten av bunchen reiste med fly på pakketur med Star Tour. Det vil si min kone og jeg oppdaget at det var billi­gere å bestille leilighet på det samme anlegget gjennom svenske Sembo og heller bestille hennes flyreise ned med Star Tour.