Caravaggio-Bernini. Baroque in Rome
Til den 7. juni 2020
Caravaggio-Bernini. Baroque i Roma er en utstilling med mer enn 70 mesterverk av Caravaggio, Bernini og deres samtidige. Maleriene og skulpturene er utlånt til Rijksmuseum fra museer og private samlinger over hele verden.
Barokk i Roma
Dette livlige og glade italienske motstykket til den reserverte og strenge protestantiske nederlandske kulturen fra begynnelsen av 1600-tallet, ble oversett i Nederland. Andre steder utløste det imidlertid en kunstnerisk revolusjon, og dens innvirkning ble kjent i hele det katolske Europa.

Michelangelo Merisi da Caravaggio, Boy Bitten by a Lizard c. 1597/98, Firenze, Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi.
Ledestjernene i denne nye romerske barokken var Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610) og skulptøren Giovanni Lorenzo Bernini (1598–1680), to genier som sammen med mange andre talentfulle kunstnere strømmet til Roma. Kunsten i Roma blomstrer de første tiårene av 1600-tallet, og i løpet av bare noen få år ble den evige byen omgjort til en internasjonal trykkoker som formelig boblet over av nye kunstneriske ideer.
Gian Lorenzo Bernini, Medusa, Rome, 1638–40 Marble with traces of original patina, h. 46 cm Rome, Musei Capitolini, Palazzo dei Conservatori Inv. no. MC 1166 © Pinacoteca Capitolina. Foto: Andrea Jemolo.
Dette klimaet dannet de ideelle forholdene for fødselen av en ny stil. (En stil som for øvrig ville bli kalt ‘barokk’ mye senere – avledet fra den portugisiske barokkoen, etter den uregelmessige formen av en naturperle). I sterkere grad, og i større omfang enn noen gang tidligere, slo malere seg sammen med skulptører, og de sentrale skikkelsene i denne utstillingen – Caravaggio, Bernini og deres forbundsfeller – legemliggjør dette kunstneriske broderskapet. Sammen forteller verkene deres en historie om en enorm kunstnerisk handlekraft i Roma – og en radikal fornyelse av kunsten i den omtrentlige perioden fra 1600 til 1640.
Utstillingen er organisert etter sentrale begreper i datidens kunstneriske vokabular, for eksempel undring (meraviglia) , livlighet (vivezza), bevegelse (moto), spøk (scherzo) og redsel (terribilità).
Caravaggio og Bernini
Det vi kjenner som barokken begynte i Roma i tiden rundt år 1600 da Caravaggio forårsaket både sensasjon og skandale med kraftige chiaroscuro-malerier gjennomsyret av en helt nyskapende og intens naturalisme. Hans radikale kunst startet en bevegelse med mange tilhengere – de skulle senere bli kjent som Caravaggisti – inkludert italienske artister som far og datter Gentileschi, Borgianni, Bartolomeo Manfredi, Guercino, Baglione og Mattia Preti, samt eksempelvis de nederlandske kunstnerne Ter Brugghen og Honthorst van Baburen.

Michelangelo Merisi da Caravaggio, Narcissus, Rome, c. 1600 Canvas, 113.3 × 94 cm Rome, Gallerie Nazionali d’Arte Antica, Palazzo Barberini.
Bare noen få år etter Caravaggios død i 1610 kom multitalentet, billedhuggeren Gian Lorenzo Bernini, på kunstnerscenen med en serie imponerende og teknisk virtuose skulpturer der drama, naturlig vitalitet og bevegelse.
Gian Lorenzo Bernini, Thomas Baker (1606–1657/58), Rome, 1637/38 Carrara marble, h. 81.6 cm (incl. pedestal) London, Victoria and Albert Museum.
I tiårene som fulgte ga Berninis skulpturelle arbeid en ny drivkraft til Caravaggios arv, et gjennomgripende kunstnerskap innen mange disipliner, inklusive arkitekturen, som radikalt endret Romas preg. Billedhuggerens nyvinninger er den dag i dag synlige i Romas bybilde, som gigant-kollonaden på Petersplassen, kirke-arkitekturen med naturtro skulpturer – en ny form for konseptuell kunst med skulptur i kombinasjon med lyssetting og forsterkende elementer, portretter, mausoleer og Romas kanskje fremste kjennetegn; skulpturerte fontener.
Høydepunkter
Utstillingens høydepunkter er Caravaggos fascinerende Narcissus, hans Boy Bitten by a Lizard og The Crowning with Thorns, og Bernini-skulpturer som det sjelden utstilte tidlige verket Bacchus, hans gripende Sant Sebastian, bysten Medusa, samt slående marmor-portretter av Thomas Baker og kardinal Richelieu, og et maleri med tittelen Selvportrett. Andre malerier i utstillingen er av Ludovico og Annibale Carraci, Guido Reni, Giovanni Baglione, Gentileschis, Nicolas Poussin, Simon Vouet og den eksentriske kunstneren Tanzio da Varallo.
Andre skulpturer inkluderer verk av Alessandro Algardi som hans svarte marmor-skulptur Sonno (Søvn), den dansende Rondinini Faunen av den flamsk-romerske billedhuggeren François du Quesnoy, og Francesco Mochis bronsehest i fullt trav, som aldri tidligere er vist i en utstilling.
Barokken, begrepene og utstillingen
Utstillingen Caravaggio-Bernini. Baroque in Rome er en historie om enorm kunstnerisk handlekraft i Roma, og radikal fornyelse av kunsten i perioden fra omtrent år 1600 til 1640. Utstillingen er organisert etter sentrale begreper i datidens kunstneriske ordforråd, som forundring (meraviglia), livlighet (vivezza), bevegelse (moto), spøk (scherzo) og skrekk (terribilità).

Michelangelo Merisi da Caravaggio, The Crowning with Thorns, Rome, c. 1603 Canvas, 127 × 166 cm Vienna, Kunsthistorisches Museum.
Verisimilitude eller naturalisme (vivacità) har tradisjonelt vært et av de mest omdiskuterte begrepene i litteratur om kunst. Så langt tilbake som i den klassisk antikken ble livløse gjenstander som statuer, malerier, dikt og bygninger beskrevet i form av å være ‘levende’.
Å se på kunst er å oppleve den gnisten av undring (meraviglia), i følge kunstnerne fra barokken. Kunstnere søkte dermed fremfor alt å fremkalle en følelse av undring og forundring (stupore) hos seerne.
Etter Trento-konsilet (1545–1563) og som svar på hard protestantisk kritikk, søkte den katolske kirken etter nye og følelsesmessig tiltalende måter å formidle kjernen av kristne verdier til de troende på. Teologer som kardinal Gabriele Paleotti formulerte nye retningslinjer for kunstnere, i samsvar med rådets anbefalinger, som ble utdypet i kunstneriske avhandlinger.
Barokk kunst var ikke bare storslagne gester, overveldende følelser og monumentalt drama. Det var også rikelig med rom for den lette sjangeren til scherzo (spøk eller spøk).
Formafantasma
Utstillingen er designet av Simone Farresin og Andrea Trimarchi i Studio Formafantasma i Amsterdam. Denne italienske designerduoen har valgt en elegant, diskret stil som gir god plass til kunstverkenes barokke språk å manifestere seg fullt ut. Den subtile bruken av farger og materiale – inkludert integrering av Kvadrat-stoffer og varme fargetoner – skaper et moderne miljø for den kraftige 1600-tallskunsten.
Samarbeid
Utstillingen skjedde i nært samarbeid med Kunsthistorisches Museum i Wien, hvor den stod fra 15. oktober 2019 til 19. januar 2020.
Bok
En rikt illustrert katalog blir utgitt i nederlandske og engelske utgaver som følge til utstillingen, med tittelen Caravaggio-Bernini. Tidlig barokk i Roma. Utgiver: Hannibal. Pris: 39,95 €
Podcast, lydtur, gruppeturer
Utstillingen vil bli ledsaget av en lyd-omvisning og en serie podcaster. Gruppeturer vil være tilgjengelig på nederlandsk og engelsk. Omvisninger vil også være tilgjengelige på tegnspråk, og for blinde og svaksynte besøkende.
Foredrag og konsertprogram
Den 22. mars vil utgaven av Rijkslezing (‘RijksLecture’) foredragsserien bli viet til Caravaggio-Bernini. Barokk i Roma-utstillingen. Det blir også et spesielt konsertprogram.
Utstillingen Caravaggio – Bernini. Barokken i Roma er muliggjort av Ammodo, ING, Kvadrat, Rijks Patrons og Ministry of Education, Culture and Science.
10 SAKER DU TRENGER Å VITE OM BAROKKEN
Mer om utstillingen her
Mer om Amsterdam her