Fra den 6. mars til den 5. juli 2015
Venezia, Palazzo Ducale – Doge’s Apartment
Han var en sentral aktør innen figurativ kunst mellom 1800-tallets slutt og avant-garde-bevegelsene. Han var berømt for sine mytiske motiver, drømmeaktige scener, eksotiske skoger og fortryllende landskap. Henri Rousseau (1844–1910) har alltid vært umulig å sette i bås.
Ikke har det noen hensikt å prøve å sette merkelapper på hans arbeider heller – selv hvordan denne særegne kunstneren er tolket, har som oftest vært en følge av rekke misforståelser. For kraften i Rousseaus malerier, avvist av kritikerne, men høyt priset av kunstnernes kolleger, representerer et fenomen uten sidestykke innen kunsten i brytningstiden rundt forrige århundreskifte.
Utstillingen finner sted i Venezias berømte Dogepalass – i dogens leilighet.
Malerens «arkaiske naivitet» kommer frem også i arbeidene som tar for seg den jomfruelige naturen og de berømte jungelscenene – hele 6 av disse er utstilt her – inklusive slangetemmeren (1907) , Hest angrepet av jaguar(1910) såvel som hans kjente rustikke og urbane landskap. Hans stilleben, de underlige og overraskende portrettene av kvinner og menn skildrer det småborgerlige livet i den urbane utkanten på en måte som fanger identiteten til en helt unik og original kunstner.
Denne underlige og gåtefulle kunstneren, kjent som Le Douanier – tolleren – Rousseau var tollbetjent før han begynte å male – satte spor etter seg som få andre – med en identitet så klar at ingen kan ta feil av hvem som står bak maleriene. Naiv, primitiv, mystisk, melankolsk, opprører eller naturbarn?
Utstillingen har satt seg som mål å revurdere Rousseaus oevre og sette kunstnerens arbeider under et kritisk lys i historisk kontekst. Rousseau ble et referanspunkt for både avantgardistene og kubistene.
Henri Rousseaus enestående kunst presenteres i en utstilling som består av mer enn 100 malerier – 40 av dem av Le Douanier, de øvrige 60 av store kunstnere – mange av dem fra hans samtid – for sammenlikningens skyld.
Verdenskunstnere som Cézanne, Gauguin, Odilon Redon og Seurat – Marc, Klee, Morandi, Carrà, Frida Kahlo og Diego Rivera er representert på utstillingen – i tillegg til Kandinsky og Picasso. Et utvalg av de gamle mesterne er også med – ved Liberale da Verona, Fede Galizia, Frans Post og Francisco Goya.
Gjennom tematiske seksjoner vil utstillingen gjøre det mulig å beundre noen av den franske malerens mest berømte mesterverk, inkludert Selvportrett (1889–1890) som regnes som kunsthistoriens første «portrett-landskapet», Hønsegården (1896–1898), kjøpt av Kandinsky og utstilt i den første «Blaue Reiter-utstillingen» i München, samt det spesielle og uhyggelige War or the ride of discord (1894).
Utstillingen er kuratert av 24 ORE Cultura – Gruppo 24 ORE og er kommet i stand som følge av et spesielt samarbeid mellom Musée d’Orsay i Paris og Fondazione Musei Civici di Venezia – under beskyttelse av Soprintendenza per i Beni Architettonici e Paesaggistici di Venezia e Laguna.
Mer om utstillingen her
Mer om Venezia her