GoToGate

Paul Gauguin i London


 

 

National Gallery, London

 

Gauguin Portraits:        7. oktober 2019 – 26. januar 2020

 

 

Sted: Sainsbury Wing

 

 

Den første utstillingen noensinne viet til portrettene til Paul Gauguin.

 

Utstillingen spenner over de første årene som kunstner til Gauguins senere år, som han tilbrakte i Fransk Polynesia, og viser hvordan den franske kunstneren revolusjonerte portrettet.

 

‘Christ in the Garden of Olives’, 1889. Norton Museum of Art, Gift of Elizabeth C. Norton 46.5 © Norton Museum of Art

Ved å vektlegge nøye utvalgte attributter eller plassere den sittende i en antydende kontekst, var Gauguin i stand til å lage portretter som uttrykte mening utover deres ansiktstrekk. En gruppe selvportretter avslører for eksempel hvordan Gauguin skapte en rekke personligheter, inkludert hans selvportrett som ‘Kristus på Oljeberget’, 1889 (Norton Gallery of Art, West Palm Beach). Utstillingen gir oss også muligheten til å se hvordan Gauguin tolket en modell i forskjellige medier over tid.

 

Utstillingen består av rundt femti verk, som inkluderer malerier, illustrasjoner og tredimensjonale gjenstander i en rekke medier. Verkene er innlånt fra offentlige og private samlinger over hele verden.

 

Paul Gauguin, Self-Portrait Dedicated to Carrière (1888 or 1889). Copyright the National Gallery of Art, Washington, DC.

 

Litt om Paul Gauguin og hans omflakkende liv:

Gauguins far var en fransk radikal journalist og kritiker av Bonapartist-regimet. Han bekymret seg for konsekvensene av Napoleon IIIs retur til makten i 1848, og bestemte seg for å flytte med familien fra Paris til Peru (Gauguins morfar var en peruansk aristokrat). Faren døde underveis på reisen, noe som medførte at moren fortsatte til Peru, hvor familien oppholdt seg under hennes onkels beskyttelse. Gauguins barndom i Peru, beliggenheten og kulturen, er noe han refererer til senere i livet når han fører en ‘utemmet’ kunstnerisk tilværelse og beskriver seg selv som ‘halvt sivilisert, halvt villmann’. Familien kom tilbake til Paris i 1855.

 

 

 

Da moren døde i 1867, ble forretningsmannen Gustave Arosa vergen til den 19 år gamle Gauguin. Arosa var en velstående samler, fotograf og venn av kunstneren Pissarro. Arosas interesse for kunst smittet over på Gauguin. Gauguin malte som amatør sammen med Marguerite Arosa, Arosas datter.

 

‘Portrait of Madame Roulin’, 1888. Saint Louis Art Museum, Funds given by Mrs Mark C. Steinberg 5:1959, Image courtesy Saint Louis Art Museum

Arosas innflytelse gikk etter hvert langt utover kunstnerisk inspirasjon; han fikk Gauguin ansatt som aksjemegler, og introduserte ham etter hvert for Mette-Sophie Gad fra Danmark, som Gauguin giftet seg med. I 1876 fikk Gauguin noe suksess da hans ‘Landscape at Viroflay’ ble akseptert for salongen. I 1880, 1881 og 1882 ble han inkludert i de impresjonistiske utstillingene. Han flyttet i kunstneriske kretser og tilbragte ferier hvor han malte sammen med Pissarro og Cézanne.

 

 

I 1882 mistet Gauguin (34 år) jobben på grunn av krakket i det franske aksjemarkedet. Paradoksalt nok så han dette som noe positivt – det betydde at han kunne fokusere på å male – men økonomien hans kom aldri igjen. Han klarte ikke å finne arbeid, og på jakt etter støtte fra Mettes familie flyttet de til Danmark. Et år senere dro Gauguin tilbake til Paris med sin eldste sønn, og etterlot sin kone og fire andre barn i Danmark.

Paul Gauguin, ‘Forfedrene til Tehamana eller Tehamana har mange foreldre (Merahi metua no Tehamana),’ (detalj), 1893; The Art Institute of Chicago, Gift of Mr. and Mrs. Charles Deering McCormick 1980.613 © The Art Institute of Chicago

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En av de mest berømte episodene i Gauguins liv involverer hans samtidige, Vincent van Gogh. For å tilfredsstille Van Goghs ustanselige invitasjoner og Van Goghs kunsthandlerbror Theos forespørsel, besøkte Gauguin Van Goghs begynnende ‘kunstnersamfunn’ i Sør-Frankrike i oktober 1888. Van Gogh arbeidet med syv solsikkemalerier mellom august 1888 og januar 1889, hvorav to av dem var ment å dekorere Gauguins soverom i det leide hjemmet og studioet (Det gule hus), i Arles. Men kunstnersamfunnet skulle aldri bli noe av. Gauguin var den eneste kunstneren som besøkte Arles. Gauguin og Van Gogh hadde svært forskjellig syn på kunst, og det bygde seg snart opp til en kraftig konflikt. Gauguin og Van Gogh havnet stadig i heftige krangler. Situasjonen forverret seg til et punkt hvor Van Gogh truet Gaugin med en barberhøvel, og senere kuttet av sitt eget øre. Gauguin dro tilbake til Paris 1. juledag 1888.

 

 

Gauguins første tur til Tahiti fant sted etter å ha fått tilskudd fra den franske regjeringen. Etter to måneder til sjøs ankom han Papeete i juni 1891. Tahiti levde ikke opp til det bildet Gauguin hadde av et uberørt paradis – fransk kolonisering hadde allerede hatt en sterk påvirkning. Gaugin kom tilbake til Frankrike mellom 1893 og 1895 før han tok en siste reise til Fransk Polynesia, hvor han malte noen av sine mest kjente verk.

 

 

Fortsatt rastløs og på jakt etter det uberørte, flyttet han til Hiva Oa, Atuna på Dominique en av Marquesas-øyene i Fransk Polynesia. Helsen hans var imidlertid blitt sterkt svekket, og han døde der av hjertelidelser og syfilis i 1903, 55 år gammel.

 

Utstillingen er organisert av National gallery, London og Nasjonalgalleriet i Canada, Ottawa.

 

 

Mer om utstillingen her.

 

 

Mer om London her.