GoToGate

Van Eyck i Ghent – unik anledning!


 

 

Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

 

 

Fra 1. februar til den 30. april 2020

 

 

Van Eyck-utstillingen i 2020 i Ghent er den største noensinne.
I 2020 hyller Museum of Fine Arts (MSK) i Ghent Jan van Eyck (ca. 1390-1441) med utstillingen ‘Van Eyck. An Optical Revolution’. På verdensbasis er det bare bevart omtrent tjue verk av denne kunstneren. I denne eksepsjonelle anledningen vil mer enn halvparten av disse bli vist i Ghent, sammen med verk av hans dyktigste samtidige.

Sint Jaans Kerk (detalj) Jan van Eyck @lucasweb.be

 

Denne utstillingen gir også en unik forståelse av nederlandene i senmiddelalderen, som en kreativ grobunn for kunstnere og håndverkere. Her kan du fordype deg i det rike livet ved hoffet til Philip den Gode, Hertug av Burgund, og den dynamiske bykulturen som var ramme for Van Eyck liv og virke som kunstner, rådgiver og diplomat. Malerier, skulpturer, tegninger, billedvev og miniatyrer laget av hans samtidige fra Vest-Europa og Italia, illustrerer den raffinerte estetiske følelsen og kulturelle rikdommen i denne tiden. Cirka 100 senmiddelalder-kunstverk av Jan van Eycks samtidige blir også vist i denne utstillingen.

Fra ett av de åtte restaurerte sidepanelene til altertavlen “The Adoration of the Mystic Lamb” (1432) som etter utstillingen vil stå i St. Bavo Katedral i Ghent.

 

Jan van Eyck – mellom hoffet og byen
Jan van Eyck var hoffmaler for Filip den gode, hertugen av Burgund (1396-1467). Den flamboyante hertugen og hans hoff omga seg med kremen av samtidens kunstnerne. Samtidig var de flamske byene Ghent og Brugge blomstrende handelssentre. Velstående kjøpmenn og politikere speilet hoffets pomp og prakt, og var kjøpere av luksusvarer, som for eksempel kunst. Dette var Jan van Eycks kreative miljø – mellom hoffet og byen, mellom kunsten og håndverket.

Jan van Eyck satte nye standarder for detaljer i malerkunsten.

 

Høydepunktet for sen middelalderkunst
Van Eyck skilte seg ut fra sine samtidige, og utviklet maleriet til en optisk revolusjon. Med sin enestående teknikk og observasjonsevne løftet han oljemaleriet til nye høyder og formet utviklingen av kunsten i sin tid. Hans absolutte mesterverk er ‘The Adoration of the Mystic Lamb’ (St Bavos katedral, Ghent), på oppdrag av Joos Vijd, Alderman i Ghent, som han fullførte i 1432 etter brorens, Hubert Van Eycks, død.

 

‘The Adoration of the Mystic Lamb’
Hovedfokuset for denne utstillingen er de restaurerte 8 ytre panelene til ‘The Adoration of the Mystic Lamb’, en del av det omfattende arbeidet som Royal Institute for Cultural Heritage (KIK / IRPA) startet i MSK i 2012. Besøkende vil kunne beundre det spektakulære resultatet av restaureringen, og oppleve de åtte panelene i direkte dialog med Van Eycks øvrige kunstverk, og med det få muligheten til å vurdere hans kunst i dens rette historiske kontekst.

 

Et av van Eycks mest kjente verk – altertavlen “The Adoration of the Mystic Lamb” (1432) i St. Bavo’s Katedral i Ghent

 

De åtte panelene er utlånt fra St. Bavo’s katedral i Ghent, og har aldri før vært vist utenfor katedralen – og vil aldri bli det etter denne utstillingen. Med andre ord: Dette er første og siste sjanse til å oppleve panelene i en bredere kontekst, sammen med Van Eycks øvrige kunst.

 

Totalt vises 9 verk av Van Eyck i Ghent i denne utstillingen:

Jan and Hubert van Eyck, The Adoration of the Mystic Lamb, 1432 (exterior panels)
St Bavo’s Cathedral, Ghent

 

Jan van Eyck, The Madonna by the Fountain, 1439
Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

 

Jan van Eyck, Portrait of Baudouin de Lannoy, c.1435
Gemäldegalerie der Staatliche Museen zu Berlin – Preussischer Kulturbesitz, Berlin

 

Jan van Eyck, The Annunciation diptych, c. 1433 – 1435
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid

 

Jan van Eyck, Portrait of a Man with Blue Chaperon, c. 1428−1430
Muzeul National Brukenthal, Sibiu (Romania)

 

Jan van Eyck, Saint Barbara of Nicomedia, 1437
Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

 

Jan van Eyck and studio, Madonna by the Fountain, c. 1440
Private collection

 

Jan van Eyck, The Annunciation, c. 1434-1436
Andrew W. Mellon Collection, National Gallery of Art, Washington DC

 

Hand G (Jan van Eyck), The Turin-Milan Book of Hours, c. 1420-1440
Palazzo Madama, Turin

 

Erkeengelen Michael (detalj) fra altertavlen.

 

I dialog med Van Eycks samtidige
For å sette Van Eycks optiske revolusjon i riktig perspektiv, vil maleriene hans bli vist ved siden av verk av de mest talentfulle jevnaldrende fra Tyskland, Frankrike, Italia og Spania. Gjennom å presentere disse kunstverkene samtidig, belyser Ghent-utstillingen på en interessant måte både kunstneriske forskjeller og likheter.

 

 

 

‘Utstillingen ‘Van Eyck. En optisk revolusjon’ avslører noen av mytene rundt kunstneren og setter teknikken, arbeidet og innflytelsene hans i et nytt perspektiv. Denne utstillingen vil vekke undring og beundring hos de besøkende, som kanskje kan sammenlignes med det tilskuerne følte da de så verkene hans for første gang: En opplevelse som skjer bare én gang i livet.

 

 

 

 

 

MSK (Museum Schone Kunsten)
Citadelpark, Fernand Scribedreef 1
9000 Gent
Belgium

Museum voor schone kunsten (MSK)
https://www.mskgent.be

museum.msk@stad.gent
+32 9 323 67 00

 

Les mer om denne unike utstillingen her.

 

Her kan du forhåndsbestille billetter til utstillingen

 

Les mer om Ghent her.