GoToGate

Venezia: Henri Rousseau – Archaic candour


Fra den 6. mars til den 5. juli 2015

 

Venezia, Palazzo Ducale – Doge’s Apartment

 

Han var en sentral aktør innen figurativ kunst mellom 1800-tallets slutt og avant-garde-bevegelsene. Han var berømt for sine mytiske motiver, drømmeaktige scener, eksotiske skoger og fortryllende landskap. Henri Rousseau (1844-1910) har alltid vært umulig å sette i bås.

 

"Meg selv. Portrett. Landskap." Henri Rousseau, 1890. Praha.

“Meg selv. Portrett. Landskap.” Henri Rousseau, 1890. Praha.

Portrett av Madam M. 1895-97. Henri Rousseau

Portrett av Madam M. 1895-97. Henri Rousseau

Ikke har det noen hensikt å prøve å sette merkelapper på hans arbeider heller – selv hvordan denne særegne kunstneren er tolket, har som oftest vært en følge av rekke misforståelser. For kraften i Rousseaus malerier, avvist av kritikerne, men høyt priset av kunstnernes kolleger, representerer et fenomen uten sidestykke innen kunsten i brytningstiden rundt forrige århundreskifte.

 

Utstillingen finner sted i Venezias berømte Dogepalass – i dogens leilighet.

 

Malerens “arkaiske naivitet” kommer frem også i arbeidene som tar for seg den jomfruelige naturen og de berømte jungelscenene – hele 6 av disse er utstilt her – inklusive slangetemmeren (1907) , Hest angrepet av jaguar(1910) såvel som hans kjente rustikke og urbane landskap. Hans stilleben, de underlige og overraskende portrettene av kvinner og menn skildrer det småborgerlige livet i den urbane utkanten på en måte som fanger identiteten til en helt unik og original kunstner.

 

Denne underlige og gåtefulle kunstneren, kjent som Le Douanier – tolleren – Rousseau var tollbetjent før han begynte å male – satte spor etter seg som få andre – med en identitet så klar at ingen kan ta feil av hvem som står bak maleriene. Naiv, primitiv, mystisk, melankolsk, opprører eller naturbarn?

 

"Slangetemmeren" Henri Rousseau, 1907.

“Slangetemmeren” Henri Rousseau, 1907.

Utstillingen har satt seg som mål å revurdere Rousseaus oevre og sette kunstnerens arbeider under et kritisk lys i historisk kontekst. Rousseau ble et referanspunkt for både avantgardistene og kubistene.

 

Henri Rousseaus enestående kunst presenteres i en utstilling som består av mer enn 100 malerier – 40 av dem av Le Douanier, de øvrige 60 av store kunstnere – mange av dem fra hans samtid – for sammenlikningens skyld.

 

Verdenskunstnere som Cézanne, Gauguin, Odilon Redon og Seurat – Marc, Klee, Morandi, Carrà, Frida Kahlo og Diego Rivera er representert på utstillingen – i tillegg til Kandinsky og Picasso. Et utvalg av de gamle mesterne er også med – ved Liberale da Verona, Fede Galizia, Frans Post og Francisco Goya.

 

Gjennom tematiske seksjoner vil utstillingen gjøre det mulig å beundre noen av den franske malerens mest berømte mesterverk, inkludert Selvportrett (1889-1890) som regnes som kunsthistoriens første “portrett-landskapet”,  Hønsegården (1896-1898), kjøpt av Kandinsky og utstilt i den første “Blaue Reiter-utstillingen” i München, samt det spesielle og uhyggelige War or the ride of discord (1894).

 

Utstillingen er kuratert av 24 ORE Cultura – Gruppo 24 ORE og er kommet i stand som følge av et spesielt samarbeid mellom Musée d’Orsay i Paris og Fondazione Musei Civici di Venezia – under beskyttelse av Soprintendenza per i Beni Architettonici e Paesaggistici di Venezia e Laguna.

 

 

Mer om utstillingen her

 

Mer om Venezia her